annons från splinx

tisdag 30 april 2013

Mina Upptäckter & erfarenheter.....


Godkväll till er alla...hoppas att er dag idag har varit bra och att er helg också har varit en bra helg.
jo,tack vår helg har varit en lugn helg och idag så har det varit en lugn dag för att vara en arbetsvecka, ja början på en arbetsvecka.
Jo, nu skall jag ta upp ett litet inslag som kanske berör många, men för er som detta kanske berör, ja ni är hjärtligt välkomna hit till mig för råd och annan hjälp.
Detta är mina upptäckter som gjorde mig så berörd att jag måste göra något detta...

Detta är ju vad samhället gör idag och vad för hjälp man kan få, beroende på vad och vilken kommun man bor i.
Nu är det så att jag var och besökte en förälder som har en son och den sonen är lika gammal som min egen son och jag själv var nu på besök hos denna familj och satt då och fika-drack kaffe......tyckte att allt var som vanligt tills jag lägger märke till en del som gjorde att jag inte hade någon tanke på detta förut och att den tanken slog mig efteråt...
Jo, nu var det så att situationen om denna händelse blev att jag tänkte inte så långt för det kom mig an detta efteråt, men det jag fick mig en tanke på att denna händelse var och blev att, jag sitter och fikar med denne sons föräldrar och denne son fick en tillåtelse att gå ifrån köksbordet...
Sonen till dem föräldrar som jag själv satt och fika med, ja sonen knallade iväg till sitt rum och vägen dit blev att jag får mig en tanke först att denne son är kanske förskyld, men en eftertanke på detta, att sonen är troligen inte förskyld utan sonen kan kanske ha något annat symtom.

Ja, sonen knallar iväg till sitt rum när jag får mig en tanke över att,va underligt..föräldrarna verkar inte bli berörd över detta...men ända sedan jag själv besökte denne familj så arbetar jag med dem här frågorna som många vill ha svar på...
Ja, fortsatt på denna händelse...pojken är på väg till sitt rum när han beter sig lite underligt, detta blir i form utav att han då och då drar in luft i näsan, det låter ganska mycket om honom då han gör det. Han harklar sig också.

Märker också att han rycker på axlarna, och ibland med huvudet, samtidigt som
han blinkar med ögonen.Lägger märke till när han springer iväg till sitt rum, när han då stannar till innan han skall öppna dörren till sitt rum när jag lägger märke till detta...


Han vidrör snabbt dörrkarmarna fyra gånger på vardera
sidan, höger-vänster hand, fyra gånger var, innan han fortsätter in i rummet
och stänger dörren efter sig. Efter ytterligare en stund hör jag hur han tjoar och
ropar därinne.

Då får jag en tanke på att..han kan ha nå`n form utav en symtom utav...kan det vara möjlighet att denne son har möjligt att han kan ha drabbats utav "olika tics el tourette syndrom"-många skulle troligen ta detta som att han skulle vara förskyld el liknanden.
Nu är inte detta fallet att han skulle ha drabbats utav en vanlig förskylning utan han har drabbats utav s.k tourette syndrom
Har han alla de där ryckningarna eftersom han är nervös? Andra barn låter
också ganska mycket så det är väl inget konstigt om han är lite högljudd när
han leker? Eller…?

De flesta skulle ta detta fall som att denne pojk skulle ha eller har en förskylning eller att denne pojk är lite mer överaktiv etc, ja något åt detta håll.

Närmare efter tanke på detta så får jag fram att denne pojk har några form utav kännetecken på att han har några "tics" och detta gör att man får den vinkeln över att han har tourette syndrom.
Det som gör mig så frustrerande är att den skolan som denne pojk går i, denne pojk går i samma skola som min egen son går i...jag själv blir så frustrerad över att denne skola inte gör något som helst åt saken som kan underlätta för denne familj så att dem kan få ett normalt levene som möjligt.
Över allt på detta, jag frågade om jag själv skulle kunna vara till någon hjälp med att jag själv skulle kunna ta tag i denne skolan och kontakta den respektive rektorn om detta och försöka få en bättre tillvaro för denne familj, över allt att dömma, jag får i uppdrag att kontakta skolan i detta ärende för att hjälpa denne familj och deras tillvaro.

Tycker själv att skolan måste dra till med åtgärder när det gäller sådana här fall som denne familj.
Att det skall behöva vara en utomstående som tar tag i detta, för att få detta att fungera...nej, skolorna måste bli bättre på att handskas med sådana här frågor till det bättre.
Det får inte ske att skolan bara skall nonschalera detta.
Mina upptäckter över denne familj blev att jag blev själv så illa berörd över att skolan eller dem här myndigheterna inte vill ta tag i detta problem, utan det måste bli en utomstående som tar tag i detta för att det skall hända något.
Denne familj "skriker efter hjälp", men får ingen hjälp i detta fall...utan dem fick hjälp långt efteråt när en annan kommer på besök för över en kopp kaffe, då börjar det att hända saker när det kommer en utomstående som ser saker och ting ifrån en anna synvinkel...

Nog igen...ni alla som sitter med liknanden symtom eller fall och inte får den hjälpen, vänd er hit till mitt företag när det gäller sådana frågor...
Ni alla som ser detta och kanske funderar på hur man kan se på olika kännetecken som har tourette syndrom el liknanden....dem här kännetecken kan man se eller lägga märke till:

Kännetecken & tics på tourette syndrom är:

Ögonen – blinkningar, snabba rörelser i sid- eller höjdled,
rullar med ögonen, spärrar upp ögonen,
ser förvånad ut.
Näsan, munnen, tungrörelse, grimaser – rynkar på näsan, biter sig
i tungan, tuggar på läpparna, slickar sig om munnen, spärrar
upp näsborrarna (som för att lukta), räcker ut tungan
Huvudet, axlarna – vidrör kinden med axeln, vrider upp
kinden, kastar huvudet bakåt, rycker på axlarna
Armar, händer – flaxar med armarna, nagelbitning, knäpper
med lederna, rör handen som för att vidröra
något, skriver samma ord om och om igen, gnider
eller tuggar på pennan medan man skriver
Ben, fötter – sparkar, böjer på knät, ett steg fram - ett tillbaka, hoppar till
Mage, bäcken – spänner magmusklerna, drar in magen

Vad är då "tics" när det gäller tourette syndrom?
Detta är tics:

Med tics menas ofrivilliga, plötsliga, (ofta) snabba, återkommande, rö-relser eller röstläten.
Det kan e.x gälla vissa stereotypier (upprepningar) som oftast förekommer hos personer som har då autism eller tvångshandlingar som då kan förekomma hos personer med tvångs-syndrom.

Av allt att dömma över denna familj, man blir rent ut sagt förbannad över denne situation som gör det blir fler och fler människor blir lidande när hjälpen kommer försent.
Nej, skolor och andra myndigheter måste blir bättre på att handskas med dem här frågorna och att det inte få bli så att man "sopar detta under mattan" istället för att ta tag i problematiken direkt.
Hur vore det om alla myndigheter-skolor fick en hel dag eller ett par dagar föredrag om just detta med hur det är att ha tourette syndrom och hur det är att kunna leva med detta.
Jag vet själv, har arbetat själv med människor som har tourette syndrom och det är ingen barnlek, utan man måste ha respekt för att alla är inte som alla andra....tycker att myndigheter skall kunna ja mer förståelse att man är annorlunda...
Myndigheterna och skolorna måste få mer kunskap i detta och att dem måste bli bättre på att få mer information när det gäller tourette syndrom och dess problematik.

Nej, upp till myndigheterna nu och det måste bli en skärpning för skolor och myndigheter om detta.
Myndigheterna måste bli bättre att ta tag i dem här frågorna och att varje familj eller den enskilde individen måste få första hjälpen ifrån början.
Nej, nu måste skolor och andra myndigheter få en skärpning.
Blir gråtfärdig när man hör hur myndigheter handlägger olika ärenden etc.
Nej, skärpning skolor och olika myndigheter....detta måste få bli att skolor måste få mer kunskap om denna symtom och dess problematik.

Efter allt ifrån denna händelse med denne pojke och hans familj så blev jag själv bestört över hur denne familj har blivit behandlad och bemött på...om man nu önskar vilja veta mera om denna symtom och problematik, ja då kan man fortsätta att följa mig här ute, kommer att köra en drive nu i ett par dagar om olika inslag och artiklar om olika skador och symtom när det gäller olika funktionshinder och om olika sjukdomar och biverkningar.
Sist men inte minst,vll jag bara att ta upp att..ser man eller att man upptäcker att det finns något annorlunda i sin närhet, be om hjälp och stå på er, ge ej upp...känner man att något är fel, dra ärendet genom ända tills man får rätt.När man själv anser att man har rätt till olika hjälpinsaster el dyligt- dra ärendet så långt man kan komma.ge ej upp!!!!!

Detta med tourette syndrom, detta måste man få mer kunskap om och att man måste få ett sådant normalt liv som möjligt och kunna leva som alla andra gör.
Nej, nu måste skolväsendet och andra myndigheter få mer klarare bild och att dem får mer kunskap i detta.
Skärpning skolor....och även andra myndigheter...
Det kommer att bli mer olika inslag om detta fall....
Håll ögonen öppna när det gäller detta...återkommer snart igen om mera inslag och fortsatt bearbetning om hur man kan gå tillväga om man själv stöter på olika hinder om olika skador eller symtom som sätter "käppar i hjulen".
Stå på er alla.

Återkommer snart igen med mer tips och ideèr om hur man kan gå tillväga...
Håll utkik...










 Apropå detta...en påminnelse igen...beställ detta direkt härifrån och få frakten betald...ett måste på grillparty`t...


beställ här

 Kostnad för detta är 60 kr.
Varsågoda att göra er beställning redan idag...

Mycket välkomna med er beställning

Tack på förhand!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar