annons från splinx

torsdag 31 januari 2013

Om mitt egna företag och hur man kan gå tillväga...

Godmorgon till er alla-ja man kanske skall säga godförmiddag istället.
Om jag skall fortsätta i denna artikel om där jag slutade..alltså hur jag kom på idèn att starta upp en egen regi verksamhet.
Jo, min idè kom jag på för ett par år sedan-ja jag satt med denna idèn om att starta upp en egen verksamhet när jag höll på med att vara en personlig assistent och arbetade så hårt för att få ihop sin vardag och att få ihop så det blev så bra som möjligt för mina "vårdtagare" som vi inom vården säger.
När man arbetar som personlig assistent åt en kund så räknas man att man skall också vara en nära kompis med den kund som man skall arbeta hos och man arbetar så intensivt nära inpå kunden, men ändå inte-som jag brukar uttrycka mig i dem sammanhang.
Utöver allt detta intensiva arbete med att arbeta som personlig assistent så får man jätte mycket tillbaka utav det arbete som man arbetar med och det är den mest absoluta egenskapen som man kan få utav det arbete som man lägger ner sig i när man arbetar som assistent åt människor som då har någon form utav funktionsnedsättningar som gör att dem inte kan leva ett något normalt vardagsliv som möjligt som dem eftersträvar...sedan så finns det också en detalj om att skall dem människorna kunna få leva ett normalt vardagsliv som möjligt då krävs det också att man kan få olika hjälp med en del hjälpinsatser ifrån kommun el liknanden.

På allt detta så tillkommer det också att man kan få en beviljad assistans så att sitt egna vardagsliv blir tillgodosett-ja det är inte alla gånger som man kan få hjälp med en s.k ansökan om assistans till sitt behov utav hjälp-utan det sägs också utifrån att-"nej, vi har inte tid med er-utan det får ni ansöka om själv o.s.v"-och får man då den inställningen ifrån en kommunanställd som skall hjälpa till med sådana frågor-ja då blir det oftast en sådan otrolig nedstämdhet ifrån den vederbörande kunden som ansöker om dem hjälpinsatserna-och då kan det bli katastrofala konsekvenser...
Under alla omständigheter när jag arbetade som assistent så hade jag tankarna där att "ja varför inte starta upp en egen verksamhet där jag själv kan vara med och påverka deras beslut om olika hjälpinsatser som dem människorna vill ansöka om-och där sitter jag idag-en egen "rörelse där jag kan vara med och påverka och vara med att få dem beslut till ett positivt besked till dem människorna som har någon form utav funktionsnedsättning.

Hur gick jag då tillväga med detta- ja, det är så simpelt enkelt-att jag själv vet inte ens idag hur jag alls gick tillväga, men, men det är enkelt-alltså så enkelt att ens 8 åring son skulle t.o.m klara utav detta med att göra en ansökan om att bli registrerad företagare.
Jo, man kan så enkelt att- gå in på webbsidan- www.bolagsverket.se och registrera er  med namn adress o.s.v och bli medlem el rättare sagt få ett konto m.fl och sätt er ner och bestäm er vad ni skall ha för slags verksamhet-som ni skall arbeta med och vad ert företag skall syssla med.när man väl är där inne på webbsidan och man har klart för sig vad man skall ha för företag och man har fyllt i alla uppgifter där-ja då är saken klar-sänd in detta till bolagsverket elektroniskt och blir ni godkända-ja då kan ni börja att arbeta som egen företagare.
Det är så simpelt enligt mig själv om att fylla i dem uppgifterna ute på bolagsverket och det tog inte mer än en månad drygt så var jag reistrerad och jag fick börja att kalla mig som egen företagare och att jag fick även börja att skriva till mina nya kunder om att jag har även f-skatt sedel.

Sänder man in alla uppgifterna om att starta eget företag genom bolagsverket på nätet-ja då går det mycket, mycket fortare  att få besked än när man skall skriva ut allt på sin skrivare-alla dokument och skicka detta via posten-det går mycket långsammare och det tar mycket längre tid att behandla dem dokumenten o.s.v..

Nej-att bilda ett eget företag-det var den mest simpla och enkla metoden om att starta upp en egen verksamhet och få den att bli registrerad på olika myndigheter.
Den absoluta svåra vägen att vara egen företagare-ja det är att få kunder....det är mycket marknadsföringar-lägga ut annonser på att man finns och vad det är för tjänster man skall använda o.s.v...när det dyker upp en ny kund-håll kvar kunden-släpp inte den handen om kunden-för att få behålla kvar kunderna-marknadsför er mycket-visa er i media etc.börja att skriva om ert företag-skriv på en hemsida-man kan blogga om det, kan starta en egen hemsida och lägg ut information om ert företag o.s.v.

Att marknadsföra sig själv om att man finns och att man har startat ett företag.-det är den absoluta svåraste biten utav det hela om att starta eget.

Men till råga på allt så är det hur kul och roligt som helst att vara egen företagare,man kan ju bestämma sina egna arbetstider-kan lägga upp sin dag utefter hur man själv vill ha det.
Vill man börja sin dag tidigt-ja då gör man det, vill man börja senare-ja då gör man det.
Jag har satt tidigt, för att jag har barn och familj och mina barn skall till skolan och dagis-ja då tycker jag att jag ville börja min dag tidigt och så kan jag lägga upp min dag utefter vad mina barn kräver.


jag får ju mycket mera tid med min familj och barn och även en mycket bra socialt liv också.
Men att gå upp tidigt-skicka barnen tidigt till fritids-dagis och sedan vara på ett vanligt arbete från ja låt säga att man börjar klockan 7.00 och inte är hemma förrän klockan 19.00 på kvällen eller klockan 22.00 på kvällen, ja det liv vill jag inte ha tillbaka-inte när jag har barn och familj, min familj har fått stå ut med mycket "flaxande runt hela tiden"-nej inte till dem arbetstiderna, då väljer jag hellre något annat där man kan få ett bättre socialt liv och att familjen inte blir allt för mycket utomstående och att man bara kliver upp ur sängen-sätter sig i en bil-och kommer hem sent-ja att bara vända i dörren och bara kunna säga hej till sina barn och familj-sedan åka iväg på nästa jobb-nej, inte till den tiden igen-den tiden vill jag inte ha tillbaka.

Men att starta upp en egen rörelse-det var det bästa jag har gjort på länge.
Ett sista skrik om detta...vill man kunna leva på att vara egen företagare-ja då får man jobba med detta och mitt tips är:ligg i och marknadsför er i media-skriv inlägg på er blogg etc..försök att visa er utåt mot allmänheten,det får man så mycket tillbaka sedan-jag själv har fått jätte mycket respons-man ringer till olika företag, man kanske vill beställa något till sitt nystartade företag-ja då får man mycket tillbaka och det är jätte kul-företagen märker utav detta, man får en s.k  "kick därbak."
Hoppas nu att ni alla därute har fått en liten inblick på vad jag arbetar med och vad jag är för person.


Jag är en helt vanlig svensk kvinna i mina bästa år-har levt ett trassligt liv, men har kommit upp sig-skaffat sig familj som älskar det man gör-och att man bara får vara sig själv...min egenskap utav detta är:att jag är stark i mig själv och att jag vågar att säga ifrån när det gäller..."nej, nu räcker det"
Att jag kan gå min egen väg, & samtidigt kunna känna att man är behövd och att man har en familj som finns där alltid bakom sig om man behöver detta.

Nej, det är nog den absoluta egenskapen som jag har fått bära med mig under alla dessa år som jag har arbetat som en personlig assistent och  att jag kan lära mig utav mina misstag och att jag kan ta en konflikt-det är min egenskap och mitt tips till er alla- "Va er själva och bedöm inte andra som du själv inte skulle vilja bli bedömd på" detta kommer man jättelångt på-och hitta er själv och hitta er egna vägar att gå.


Nå, det var troligen allt för idag, jag kanske kommer ut med mer läsning senare idag, vem vet.
Håll utkik efter mina uppdateringar och artiklar här ute.

Under tiden kan ni där ute gå in här och kika lite om ni har tid....vill man tjäna pengar på sin hemsida/blogg-se hit så länge...Blogfame
Tack för mitt inslag för ögonblicket...på återseènde.

"Lindashjalp"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar